مديرة شركات كيم - روايه كوريه

مديرة شركات كيم

بقلم,

كورية

مجانا

جيني كيم بترجع كوريا بعد غياب 4 سنين عشان تدير شركة عيلتها. هي راجعة بقلب حاسس إنه قِدر ينسى وجع الماضي وحبه القديم. بس الصدفة بتلعب لعبتها، وأول اجتماع شغل مهم ليها بيكون مع جيسو. جيسو هي حبها القديم اللي حاولت تنساه، والمديرة للشركة المنافسة. بين برود جيني وحزن جيسو، بيبدأ صراع بين الشغل والذكريات اللي منتهتش.

جيني

المديرة التنفيذية (بالنيابة) لشركة "شركات كيم". بنت عملية جدًا ومجتهدة، رجعت لكوريا وهي شايلة في قلبها جرح قديم من جيسو (اللي فاكرة إنها خانتها). بتتعامل ببرود ورسمية شديدة وبتحاول تخلي كل حاجة "شغل وبس".

كيم

المديرة التنفيذية لشركة "مؤسسات دريم" الكبيرة. هي حب جيني القديم. واضح إنها لسه بتحبها جدًا وباين عليها الحزن والندم على اللي حصل زمان. نفسها جيني تسامحها وتديها فرصة تشرح سوء التفاهم.

نايون

سكرتيرة جيني الجديدة. بنت لطيفة ومبتسمة وخدومة، وهي اللي استقبلت جيني أول يوم.
مديرة شركات كيم - روايه كوريه
صورة الكاتب

خرجت جيني كيم من العربية وبصّت على منظر بيتها. عدى 4 سنين من ساعة ما كانت في كوريا.

بس هي لازم تعترف، إنه إحساس حلو بجد إنها ترجع لمسقط رأسها.

خدت نفس عميق، وشكرت سواق التاكسي قبل ما تدخل البيت الفاضي.

أهل جيني كانوا لسه في نيوزيلندا وخلّوها ترجع بدري كام أسبوع عشان تهتم بأمور الشركة.

خدت حاجتها وطلعت بيها السلالم على أوضتها. بصّت حواليها، وشافت إنها بالظبط زي ما سابتها.

وهي بتفك حاجتها، راحت طلبت أكل قبل ما تدخل تاخد دُش.

رجوعها هنا رجّعلها ذكريات كتير كانت حاولت تدفنها من زمان. بس على عكس زمان، هي مبقتش بتداوي قلب مكسور.

هي خلاص تخطت الموضوع، ومبقاش عندها المشاعر اللي فاضلة دي. خدت نفس عميق، وقَفَلت الدُش ولبست الروب بتاعها.

وأول ما خرجت، جرس الباب رن. مسكت محفظتها وراحت تفتح الباب.

بعد ما شكرت عامل التوصيل، خدت علبة البيتزا وطلعت بيها أوضتها.

بصّت في الساعة، لقت إنها بقت اتناشر ونص بعد نص الليل.

اتنهدت تنهيدة طويلة وخلصت أكل بسرعة وراحت تغسل.

بكرة أول يوم ليها كرئيسة تنفيذية بالنيابة للشركة وأول مهمة ليها هي إنها تقنع "مؤسسات دريم"، اللي هي أكبر شركة في كوريا، إنهم يمضوا عقد مع شركتها، "شركات كيم".

هي كانت عارفة إنها لازم تكون في أحسن حالاتها وتاخد توقيع العقد ده، عشان عارفة إنه هيجيب فايدة كبيرة أوي لشركة عيلتها.

وعلشان تعمل ده، مكنش ينفع تتأخر. أهلها قعدوا شهور يحضروا للاجتماع ده، وهي مش هتخذلهم.

وبالتفكير ده، طفت النور وراحت على السرير.

•••

أول ما جيني حطت رجلها جوه الشركة، قابلها وش مبتسم لبنت.

السكرتيرة: أهلًا آنسة كيم، أنا اسمي نايون، وهكون السكرتيرة بتاعتك.

جيني ابتسمت للبنت قبل ما تمد إيدها.

جيني: أنا اسمي جيني، مبسوطة إني قابلتك يا نايون-شي.

التانية سلمت على إيد جيني وهي مكسوفة قبل ما ترد.

نايون: نايون بس كفاية يا آنسة كيم.

جيني ابتسمت.

جيني: تمام يا نايون. قولّيلي جدولي إيه النهاردة.

نايون: تمام. بصي، دلوقتي كل اللي وراكي هو الاجتماع المتخطط له مع الرئيس التنفيذي لـ"مؤسسات دريم". وبعد ده فيه شوية ورق محتاجة توافقي عليه. بس غير كده مفيش حاجة تانية مستعجلة.

جيني هزت راسها.

جيني: الرئيسة التنفيذية التانية، تعرفي اسمها؟

نايون هزت راسها.

نايون: أنا آسفة، بس معرفش. كل اللي أعرفه إن اسم عيلتها هو كمان كيم.

جيني: ماشي تمام. شكرًا يا نايون.

نايون: مفيش داعي للشكر يا آنسة كيم.

قربوا من أوضة الاجتماعات.

نايون: اجتماع حضرتك هيكون هنا. "دريم" المفروض يوصلوا كمان حوالي 5 دقايق، فـ أنا المفروض أستأذن عشان أرافقهم لهنا.

جيني: اتفضلي روحي، أنا هقدر أتصرف من هنا.

نايون انحنت قبل ما تمشي.

جيني دخلت الأوضة، وقعدت على كرسيها. طلعت ورق العقد، وفضلت تفحصه عشان تدور على أي غلطات.

وهي قربت تخلص، سمعت أصوات بره.

الباب اتفتح، وجيني وقفت من مكانها.

هي انحنت للرئيسة التنفيذية التانية وهي لسه مكنتش قادرة تلمح وشها.

جيني: أهلًا آنسة كيم. أنا اسمي جيني كيم، وأتمنى إن شركاتنا تقدر تشتغل مع بعض في المشروع الجاي.

"جيني؟"

وهي محتارة ليه الصوت كان مألوف أوي كده في ودانها، جيني بصّت لفوق واتقابلت بالوش المصدوم لواحدة مش أي حد غير كيم جيسو.






وبس كده، موجة من المشاعر اجتاحت جيني.

الست اللي هي كانت بتحاول تنساها طول الأربع سنين اللي فاتوا واقفة دلوقتي قدامها. هي حست بغضب ولخبطة في نفس الوقت.

جيني: بتعملي إيه هنا؟

سألت، وصوتها خالي من أي مشاعر.

جيسو فاقت من سرحانها.

جيسو: أنا الرئيسة التنفيذية لـ"دريم".

جيني هزت راسها، وهي جازّة على سنانها.

جيني: اتفضلي اقعدي إذن يا آنسة كيم.

جيسو اتحركت عشان تقرب خطوة.

جيسو: جيني-آه أنا...

جيني: آنسة كيم أنا بطلب منك بكل لطف تاخدي مكانك عشان نتكلم عن العقد.

جيسو هزت راسها قبل ما تلتفت للنظرة المتسائلة من تشايونغ (روزي)، سكرتيرتها وصاحبتها الانتيم.

جيسو: هقولك بعدين.

همست، والبنت الأصغر هزت راسها. جيسو مشيت لكرسيها، وقعدت.

خدت نفس عميق قبل ما ترفع عينها في عين جيني.

'يا إلهي هي وحشتني أوي.'

في الأربع سنين اللي فاتوا وجيني مش موجودة مفيش يوم عدى من غير ما تفكر فيها.

'لسه جميلة أوي.'

جيني نضفت زورها، مخرجة جيسو من أفكارها.

جيني: لو معندكيش مانع يا آنسة كيم، أنا حابة إن ده يكون شغل وبس.

جيسو ابتسمت بحزن.

'طبعًا، هي فاكرة إني خنتها.'

جيسو: أكيد. اتفضلي كملي يا آنسة كيم. ومن فضلك بس قول لي جيسو.

جيني: أنا آسفة ده مش هيكون مناسب يا آنسة كيم.

البرود اللي في نبرة صوتها معداش على جيسو، وحست كأن فيه سكينة مغروزة جوه صدرها.

جيسو: أكيد يا آنسة كيم.

جيني: تمام، نرجع للشغل. هكون ممتنة جدًا لو مضيتي العقد ده مع شركتنا لمشروعنا الجاي. هو أكيد هيسيب انطباع كويس عندك.

جيسو: إيه بالظبط الفكرة الرئيسية للمشروع ده اللي بتتكلمي عنه؟

جيني: شركتنا حاليًا بتبني منتجع جديد. بس اللي بيخليه مختلف إنه هيشتغل بس بالطاقة الشمسية.

جيسو هزت راسها.

جيسو: اتفضلي كملي.

جيني: لو المنتجع ده اشتغل بس بالطاقة الشمسية، ده هيقلل مصاريف الكهربا وهيكون فايدة كبيرة للبيئة كمان.

جيسو: الفكرة عجباني يا آنسة كيم. بس ماذا عن لما ميكونش فيه شمس عشان تشغل المنتجع. يعني مثلًا، لما الدنيا تضلم، أو إيه الوضع لما الدنيا تمطر أو تِتْلِج.

جيني: أنا فكرت في ده خلاص. اللي إحنا مخططين نعمله هو إننا نخلي فيه بطاريات هنملاها قبلها بوقت وبرضو باستخدام طاقة الشمس، وبعدين نستخدمها بس لما الظروف دي تحصل.

جيسو: ده مشروع فيه مجازفة كبيرة ومعقد إلى حد ما يا آنسة كيم.

جيني: أنا فاهمة. بس هو كمان هيفيد الكوكب جدًا لو نجح.

جيسو هزت راسها. هي كانت فخورة إنها شايفه جيني كويسة، وإنها دلوقتي رئيسة تنفيذية لشركتها الخاصة.

جيسو: إنتي كسبتي الصفقة يا آنسة كيم. اتفضلي اديني العقد.

وش جيني نوّر لأول مرة من ساعة ما جيسو دخلت الأوضة.

'أنا آسفة أوي يا جيني. مكنش قصدي أجرحك.'

جيني إدت نسخة من العقد لنايون اللي خدتها لجيسو.

جيسو قريته، وشافت مفيش مشاكل فيه قبل ما تديه لتشايونغ.

جيسو: راجعيه كويس عشاني يا تشايونغ-آه.

التانية فضلت مركزة في الورق لوقت طويل. تقلب من صفحة للتانية رايح جاي قبل ما في الآخر ترجعه لجيسو.

تشايونغ: هو كويس.

جيسو هزت راسها قبل ما تمضي باسمها. رجعت العقد لنايون اللي خدته لجيني.

جيسو وقفت ومشت ناحيتها.

مدت دراعها وابتسمت لجيني.

جيسو: هكون متطلعة للشغل معاكي يا آنسة كيم.

جيني اترددت قبل ما تمسك إيد جيسو.

'أنا هعوضك يا جيني. أنا عمري ما كنت مش صريحة معاكي. أرجوكي سامحيني، أنا هشرحلك كل حاجة.'

جيني سابت إيدها وجيسو مقدرتش تعمل حاجة غير إنها تبتسم.

جيسو: أنا همشي بقى.

جيني هزت راسها قبل ما تنحني.

جيسو بصّت على جيني لآخر مرة قبل ما تخرج من الباب، وروزي ماشية وراها.

روزي لمحت وش جيسو. هي قادرة تشوف بوضوح إن صاحبتها كانت زعلانة، وإنها بتتألم. هي كانت عايزة تساعد، بس كانت عارفة إنه مفيش أي حاجة تقدر تعملها غير إنها تطبطب عليها.

تشايونغ: أوني؟

جيسو: همم؟

تشايونغ: دي كانت هي مش كده؟ البنت اللي إنتي بتحبيها. السبب اللي خلاكي موجوعة طول الوقت ده.

جيسو بصت ناحيتها وابتسمت بحزن.

جيسو: آه.... هي دي.

تعليقات