يوم في قلب المدرسة - قصه كوريه

يوم في قلب المدرسة

بقلم,

كورية

مجانا

مجموعة طلاب اتجمعوا في أوضة احتجاز بسبب مواقف تافهة، لكن اليوم ده بيقلب حياتهم رأس على عقب لما تيجي بنت جديدة اسمها روز تمسك الاحتجاز بدل المدرّسة. تايهيونغ الولد العصبي اللي حاسس الدنيا ظالماه، وجيمين اللي دايمًا بيضحك وبيحاول يلطّف الجو، وسوكجين الممثل اللي شايف نفسه نجم، ومعاهم باقي الشلة نامجون وهوسوك وجونغكوك ويونغي، كل واحد له طابعه الغريب. الأحداث بتبدأ عادية بس بالتدريج بيتكشف أسرار ومشاعر متخبّية، وبيتحول اليوم ده لقصة ما تتنسيش.

روز

شاطرة في الدراسة ودايمًا بتكون الأولى في صفها. شكلها بريء بس عندها شخصية قوية من جواها. جات تمسك الاحتجاز بدل المس أوني، وما كانتش متخيلة اليوم ده هيقلب حياتها كده.

جيمين

الولد الدمّه خفيف، دايمًا بيحاول يضحك الناس ويخفف التوتر. بيحب يعمل نفسه جذّاب وودود مع البنات، خصوصًا لما ظهرت روز.

سوكجين

الممثل بتاع الفصل، بيشوف نفسه فنان وكل حاجة لازم تبقى درامية عنده. بيحاول يكون مختلف عن الباقيين وبيحب يلفت الانتباه.
يوم في قلب المدرسة - قصه كوريه
صورة الكاتب

روز مش هي روزي من بلاكبينك، الكتاب ده اتكتب واتكمِل قبل حتى ما يبدؤوا في الغِنا.

بس لو حابب تتخيل روز إنها روزي، مافيش مشكله، بس حبيت أوضح إنها مش هي... دي إنت.

~•~

 تايهيونغ

"المدرس مش هييجي." جيمين قال وهو داخل أوضة الاحتجاز ومعاه سوكجين وهو سوك وراهم.

"الحمد لله! كده نقدر نمشي! أمي هتولع فيا!" نامجون وقف من على مكتبه وبدأ يجمع حاجته.

"لأ، في حد تاني جاي. بس مش عارف مين." جيمين قعد جنبي.

سوكجين شد نامجون وقعده تاني على الكرسي.

أنا هزّيت كتفي وبصيت في الأرض بنظرة غِضب.

"مالك يا تاي؟" جيمين سأل.

"لسه متعصب." هزّيت كتفي تاني. "خدت احتجاز عشان سبب تافه جدًا. وإنتو كلكم اتعاقبتوا عشاني لما دافعتوا عني. دلوقتي كلنا محبوسين هنا والتسجيل بتاعنا اتوسّخ بسبب حاجه غبيه. الأستاذ إلنيون هو الشيطان!"

"يا راجل، عادي. طول ما إحنا مع بعض، كله تمام." سوكجين ربت على ضهري.

"بنت! بنت!" جونغكوك دخل الأوضه جاري وعينه مفتوحه على الآخر. "في بنت!"

رفعت حواجبي. "إيه؟"

"جونغكوك، للمرة الألف، دي مش مدرسة ولاد بس. هتشوف بنات كتير هنا." نامجون قال بتنهيده.

"لأ، لأ! هي جاية تمسك مكان المدرس بتاعنا!" جونغكوك قال وهو بيتهز وقعد على الناحية التانية مني.

الباب اتفتح ودخلت البنت اللي هتكون المدرسه المؤقتة.

"هاي، اسمي روز. أنا جاية بدل المس أوني." البنت عرّفت نفسها وهي بتلوّح بإيدها نحيتنا.

اتكأت على الكرسي وأنا بتفرج على الطالبة الشاطرة اللي دايمًا متفوقة وهي واقفة قدام الأوضه وبتعرّف بنفسها.

عادي جدًا.

"هممم، هبدأ بالغياب الأول. عددكم سبعة بس لازم أعمله." روز راحت ورا مكتب المدرس وقعدت.

"روز؟ اسم جميل." جيمين قال وهو مبتسم بلُطف.

هي رفعت راسها متفاجئة من المجاملة. "أوه، شكرًا."

"ولا يهمك." جيمين كمل ابتسامته.

همست له وأنا مائل عليه: "جد؟ بتحاول تصاحبها دلوقتي؟"

"إنت عارف إني أحسن واحد في تكوين صداقات." همسلي وهو بيرد.

لفّيت عيني. "عندك إحنا خلاص."

جيمين رفع كتفه بإهمال واتكأ على الكرسي، وأنا عملت زيه وضمّيت دراعي.

"طيب، فـ..."

"كلنا هنا! كلنا موجودين! كلنا هنا!" هوسوك قام يلوّح بإيده في الهوا.

جوايا قلت يا ريت الأرض تنشق وتبلعني.

روز بصت له بنظرة غريبة، وبعدها رجعت تبص في الورق.

لساني لف في خدي وأنا ببص على روز ودماغي بدأت تشتغل.

أنا عارفها.

عمري ما شوفتها كتير، بس سمعت اسمها. دي البنت الشاطرة اللي دايمًا بتاخد امتيازات، بنت المدرسين.

بنت عاديه جدًا.

كنت فاكر شكلها هيبقى أ nerd أكتر.

ليه متفاجئ إن مدرس سلّمها احتجاز؟

ضحكت لنفسي بسخرية.

مش عارف ليه، بس عشان أنا فاشل في المدرسة، لما بشوف ناس ماشية تمام، بيتنرفزني جدًا.

ليه سهل عليهم وصعب عليا كده؟

جيمين ضربني على ودني.

"آه! إيه يا جيمين؟" قلتله وأنا واطي صوتي.

"إنت بتعمل الحركة الغريبة دي تاني."

"يعني إيه؟"

"وشك الفاضي ده. بتفكر في إيه؟ وبعدين اقفل بقك قبل ما حاجة تدخل." قال وهو بيضحك بخفة.

"ماعلينا."

سمعت صوت كُرسي بيتسحب، وبصيت لقيت سوكجين قام من مكانه وراح على مكتب المدرس، وإحنا كلنا اتفرجنا عليه باستغراب.

"روز؟" قال وهو واقف قدام المكتب.

"أيوه؟"







"فين المس أوني؟"

"إنت جيت لحد هنا عشان تسأل السؤال ده؟" قالت وهي مش رافعة عينيها من الورق اللي قدامها.

سوكجين خبط بإيده على المكتب، وده خلّى روز تتخض وتتنفض على الكرسي.

أصحابي كلهم بصّوا لبعض وهم بيحاولوا يمسكوا نفسهم من الضحك.

أنا هزّيت راسي وأنا مش مستمتع خالص بتصرف سوكجين المفاجئ.

كده هيورّط نفسه أكتر.

"ردي عليّ، الموضوع مش صعب." كررها بنبرة غليظة.

"الـ... المس أوني مشغوله في شغل عيلة، وطلبت مني أراقب الاحتجاز النهارده بدلها."

الراجل القديم نقر بلسانه وقال: "كانت سهله كده."

ولما رجع مكانه، روز بصّت له بنظرة مستغربة، وبعدها طنشته وكملت شغلها.

ضربته على دراعه وهو ماشي جنبي. "إيه اللي عملته ده؟ كنت ممكن تاخد احتجاز تاني!"

نامجون ضحك وقال: "أيوه، هو إيه ده؟"

هوسوك ضاف وهو بيضحك: "كنت بتمثل شخصيه تانيه ولا إيه؟ إحنا في دراما من بتوعك يا نجم؟"

"إيه؟" قال وهو بيضحك. "هي ما تعرفنيش، فممكن أظهر بشخصية مختلفة تمامًا. دايمًا كنت شايف إني أقدر أكون الولد الشقي. نادوني ماريو من دلوقتي."

نامجون وهوسوك وسوكجين انفجروا من الضحك، وأنا قاعد مكانى مش متأثر خالص باللي بيعملوه.

"بتتكلم جد يا سوكجين؟ لو خدت احتجاز تاني وأهلك لاموني أنا؟" قلتله بغضب.

"اهدَى يا صاحبي." نامجون خبطني على دراعي. "مش هيحصل كده."

هزّيت راسي. "أنا مش جاي أهرّج. هي ممكن تبلّغ عنّا، فاهم؟"

"دي مش الأستاذ إلنيون."

"هاي، روز؟" جيمين رفع إيده.

كلنا بصّينا عليه.

"ممكن تساعديني في الواجب بتاعي؟" قال وهو طالع ورقه من شنطته. "في حاجه مش فاهمها بقالها فتره."

روز أومأت ووقفت من مكانها. "مادة إيه؟"

"رياضيات."

"أكيد، تمام." ركعت جنبه.

جيمين كان مركز نظره عليها بدل الورقة. مال ناحيتها وشم شعرها وهي بتبص في المسألة.

يا لهوي.

عملت له بحركة بُقّي: "بتعمل إيه يا جيمين؟ مقرف ده!"

رد عليا بنفس الطريقة: "ولا حاجه." وكمل يتكلم معاها.

روز بدأت تشرح له المسائل اللي "مش فاهمها". كانت بتتكلم بثقة كأنها خبيره، وإحنا قاعدين بنتفرج عليهم زي العيال الفضوليين... ماعندناش حاجه نعملها أصلاً.

فضلت أنا مركز في الأرض، بشتكي لنفسي عن قد إيه مدرّسيني أغبيا، وقد إيه أهلي هيزعقوا لي عشان خدت احتجاز تاني.

أنا إنسان ذكي، بس عشان اتأخرت دقيقه واحده، آخد احتجاز؟!

"واو يا روز، إنتِ شاطره جدًا. ممكن تساعديني في واجب العلوم؟" هوسوك قال وهو ساحب مكتبه كله ناحية جيمين وروز.

"مش عارفه هنلحق ولا لأ." بصّت في الساعه. "الاحتجاز مدته ٤٥ دقيقه بس..."

"طب تعالي عندي البيت، تشرحيلي هناك." هوسوك قالها على طول وهو مبتسم ابتسامة ساحرة.

"بيتك؟" وقفت عن الكتابه وبصّت له. وشها احمَر من المفاجأة.

"أنا فعلًا محتاج المساعده." هوسوك زودها.

"ممم... يمكن..."

"آه، ممكن تساعديني أنا كمان؟" نامجون قال وهو بيضحك ببراءة. "عايز أزوّد درجتي في الكيمياء."

هوسوك همس له: "من إمتى بتفكر في درجاتك؟"

"من ساعة ما إنت بدأت تهتم."

"لو عندك وقت، أنا كمان محتاج دروس." جونغكوك صاح من ورا.

"آه، يعني دلوقتي ماعندكش فوبيا البنات؟" بصيت له بحدة. "بتسألها ليه يا جونغكوك؟ أنا اللي بعلمك دايمًا."

"حاسس إن روز هتكون مدرسه أحسن."

قعدت في مكاني وأنا بكتم ردي اللي كان هيبقى قاسي.

مستفز.

"مدرس الرياضة قاللي أدور على مدرسه خصوصية." حتى يونغي، بشكل غريب، دخل في الحوار.

تنهدت وأنا زهقان من تصرفاتهم.

بيعملوا إيه دول؟ بيعزموا بنت غريبة على بيوتهم؟ تصرف مقرف جدًا.

هما ليه محتاجين حد أصلاً؟ إحنا عندنا بعض. أنا دايمًا اللي بساعدهم في المذاكرة... بس ماقدرتش أعمل كده بسبب الاحتجاز الغبي والأستاذ إلنيون!

"هو بصراحه، ده كان قرار مفاجئ." روز قالت وهي واقفه قدام المكتب ومتكئة عليه. "إنتو فعلًا محتاجين مساعده؟"

"أيوه!" كلهم بصّوا لبعض وبعدين ليها.

"نقدر نتقابل في بيتي. أهلي مسافرين نهاية الأسبوع." سوكجين قالها بابتسامة ماكرة.

لفّيت عيني.

كل ده شكله سخيف بالنسبالي.

بس بصراحه، كل حاجه بقت سخيفه.

أنا لسه متعصب وقلقان لدرجة مش قادر أجادل مع صحابي الأغبيا دول.

خلاص.

مايهمنيش.


تعليقات